Ugrás a fő tartalomra

Bejegyzések

Csoportépítés önmagunk és mások megismerésével

...S a kisgömböc gurult ki egyenest kapun keresztül, ki az utcára...benne a három leány, az anyjuk, meg az apjuk.  Rázkódnak,zötykölődnek odabent, minden egyes döccenésre helyet cserélnek...majd egy bucka tetején megáll a gömböc. Se előre, se hátra. Ebben a szorongatott pillanatban szinte halljuk a szívünk dobbanását. A gömböc belsejében önismereti munka lehetőségei bontakoznak ki. Megfogjuk egymás kezét, hiszen együtt kerültünk ebbe a helyzetbe, együtt éljük át, természetesen szerepből. A szerep távolít, védi a játszókat, ugyanezért nyitottabbá tesz, bátrabbá, hiszen nem én csinálom ezt, nem velem történik ez, hanem a szereplővel.  Csak gurul, gurul a gömböc... Előre csak előre Lássuk mi lesz belőle!                                                S végül a szabadulás...érdemes ezzel a felszabadító pillanattal is kezdeni valamit, mint ahogyan a padláson a gömböc hűlt helye is is kitölthető valami mással. Valami jóval... Egy konkrét meséhez számtalan variációt tervezhetünk, attól függő

ÉNidőre van időd?

 A népmesék évezredes tanításokat hordoznak, s bizony, a mesék valójában az emberi életről szólnak. Régen a felnőttek egymásnak meséltek, szájról - szájra adták ezeket a történeteket, ezekből merítettek bátorságot, ebből nyertek vigaszt: hiszen a jó végül győzedelmeskedik a rossz felett. Lelki világunk eseményei, belső harcok, győzelmek testesülnek meg a sàrkánnyal való küzdelemben, a birodalmunk királyságának elnyerésében. A mesehősök nem másokat, hanem saját magukat győzik le, s azt közvetítik számunkra, hogy a nehézségekkel szembe kell nézni. Hogy hogyan, merre induljunk, s mit tegyünk, hogy felül tudjunk kerekedni saját belső ellenfeleinken, ehhez adnak segítséget a mesék. Boldizsár Ildikó szerint már pusztán a mese meghallgatása is gyógyító erejű, hiszen a mesehallgatás alatt nyugalmi állapotban van a testünk, lassul a szívverés, egyenletessé válik a légzés. S ez a fizikailag ellazult állapot lelkünkre is nyugtatólag hat. Persze ez nem azt jelenti,hogy a mese az,ami kigyógyít a ba

Kecskegidák a réten

Hogyan tudunk erkölcsi érzelmekről, értékrendről, a mindennapi szabályokról, viselkedésről beszélgetni a gyerekekkel úgy, hogy mindez játékosan valóban eljusson hozzájuk?   Az óvodás korú gyermekeknél a szándékos tanulás képessége még nem alakult ki, nagyjából 6-7 éves korra tehető ennek kialakulása. Ahhoz, hogy valódi tudásbeli, viselkedésbeli változás alakuljon ki, az óvodás cselekvő aktivitása, megtapasztalása szükséges.  Mit jelent ez valójában? Leültetek egy óvodás gyermeket, és elmagyarázom neki, hogy márpedig vannak szabályok, amik mindenkire vonatkoznak,és bizony muszáj kompromisszumokat is kötnie,  és ne higgye, hogy toporzékolással elérhet bármit, de jobb ha tudja, hogy az elesetteken segíteni kell, sőt barátkozzon meg a gondolattal, hogy a szüleiről való leválás folyamata éppen elkezdődött nála... majd utána nyugodtan továbbállok abban a boldog tudatban, hogy most végre minden megváltozik... De nem változik. Körülbelül fél perc múlva már el is felejtette csodás szónoklatomat

Kalandos csapatépítés

Mindannyian szeretünk játszani. Ezen a feltevésen alapul a mesÉLek-kijátszótér  kalandos csapatépítő programja. Alkalmazott drámajátékokat simítunk történeti keretbe, ami nem csak élményt nyújt a játszóknak, hanem különböző képességeket, készségeket dolgoztat meg.  Ezzel pedig hozzájárul az önismerethez, társismerethez.  A közös élmény összekovácsolja a csapatot, együtt játszani, nevetni nagyon jó dolog.  Itt olvashatsz egy tematikus, drámás  mesÉLekes csapatépítőről.👇 Csapatépítés Harry Potterrel Nem klasszikus csapatépítés ez. Nem konkrétan  az erősségek, hiányosságok feltárása a cél, ugyanakkor ezek a játékok során felszínre kerülhetnek. Másik formája a komplex drámafoglalkozás, amely valamely problémát helyez középpontba, és ezt járjuk körbe drámamódok, drámajátékok segítségével. Erről itt is olvashatsz👇 Komplex drámafoglalkozás A téma, annak mélysége, a kiválasztott drámamódok, játékok az adott csoportra vannak szabva. Érzelmeket hozhat felszínre, attitűdbeli változásokat eredmé

Csapatépítés játszva

mesÉLek- csapatépítő tréning Kalandok Roxfortban ,,Mindannyian felvételt nyertetek a Roxfort boszorkány és varázslóképző iskolába. Eljött az idő, hogy megkezdjétek tanulmányaitokat!" Így kezdődött a 4 órás csapatépítő tréningünk egy irodai kollektívának, Békéscsabán. Kép: pixabay A sztori egy vezető szálként működött, az ismert varázslós történet szereplői, szimbólumai elevenedtek meg a kaland során. Drámajátékok segítségével sikerült  🪄    megtalálnunk a 9és 3/4 vágányt 🪄megkeresni a zsupszkulcsot, amivel eljutottunk Roxfortba 🪄   beindítani a repülőszőnyeget, ami felvitt a tantermekbe 🪄 megtanultunk 20-ig számolni hatékonyan 🪄 szuper portrékat alkottunk egymásról 🪄 a gondolatainkkal lebegtettünk tárgyakat 🪄 lefüleltük Hisztis Myrtillt 🪄az Abszol úton kipróbálhattuk az első varázspálcánkat 🪄játszottunk egy kviddics meccset 🪄Kimerészkedtünk a Tiltott rengetegbe, ahol újraalkottuk a Bölcsek kövét, kiszabadultunk az óriáspók hálójából, és igyekeztünk távol tartani a vérfar

Szerepbe léptetéses mesélés

Mit jelent a szerepbe léptetéses mesélés? De akkor ez dramatizálás? Egy szakmai beszélgetés során merültek fel ezek a kérdések nemrégiben, ezért összeszedtem erről a gondolataimat. Kezdő óvodapedagógus koromban gyakorlott mentor kolléganőmtől láttam először, hogy mesélés közben ösztönösen bevonta a gyerekeket, vagy egy kis mondókával, vagy egy utánzó mozgással.  Ekkor erre még nem találtam módszertant, de nagyon foglalkoztatott, mert azt érzékeltem, hogy valahogy jobban figyelnek a gyerekek.  Aztán amikor a drámapedagógia felé irányultam, magam is elkezdtem kísérletezni azzal, hogyan tudom bevonni a gyerekeket a mesélésbe, motiválni, vagy éppen ha lankad a figyelem, újra felkelteni. Nálam ekkor már az ösztönösség keveredett a szakmai próbálkozással. Ekkor megismerkedtem Fehér Éva és Szatmáriné Márton Tímea módszerével, a dramatikus interaktív mesélés módszertanával, ami számomra egy fantasztikus élmény volt, és kinyitotta a világot előttem. A Mese Mese Játék   programgazdái arra taníto

Betekintő

  A mesÉLek-kijátszóteret egy olyan kis kuckónak álmodtam meg, ahol a fejlődés és az élmény kéz a kézben járnak. Legfontosabb célom az, hogy a hozzám forduló szülőknek segítséget nyújtsak , ha gyermekük iskola előtt áll, ha gyermekük képességeiben elmaradást tapasztalnak, ha idegrendszeri éretlenség tüneteit tapasztalják gyermekük esetében, vagy ha maguk sem tudják még, de érzik baj van.  Minden esetben szakmai kompetenciáim határain belül igyekszem segíteni, illetve megkeresni számukra a leghatékonyabb fejlesztési lehetőségeket más szakemberek ajánlásával. Másik fontos célom az élményszerű megközelítés, a mesék általi fejlődés elősegítése, a mesék kiemelten fontos helyének megvilágítása.  Fontos számomra az önkénteskedés, sok helyre megyek így mesélni, foglalkozást tartani, örömmel terjesztem a meséket, hiszek a Pompás Nagyköveti munka eredményességében.   Milyen esetekben tudok segítséget nyújtani a MesÉLek-kijátszótéren? -iskola előtti felkészítés, részképességek ügyesítés