Ugrás a fő tartalomra

Szerepbe léptetéses mesélés

Mit jelent a szerepbe léptetéses mesélés? De akkor ez dramatizálás?

Egy szakmai beszélgetés során merültek fel ezek a kérdések nemrégiben, ezért összeszedtem erről a gondolataimat.

Kezdő óvodapedagógus koromban gyakorlott mentor kolléganőmtől láttam először, hogy mesélés közben ösztönösen bevonta a gyerekeket, vagy egy kis mondókával, vagy egy utánzó mozgással.

 Ekkor erre még nem találtam módszertant, de nagyon foglalkoztatott, mert azt érzékeltem, hogy valahogy jobban figyelnek a gyerekek. 
Aztán amikor a drámapedagógia felé irányultam, magam is elkezdtem kísérletezni azzal, hogyan tudom bevonni a gyerekeket a mesélésbe, motiválni, vagy éppen ha lankad a figyelem, újra felkelteni. Nálam ekkor már az ösztönösség keveredett a szakmai próbálkozással.

Ekkor megismerkedtem Fehér Éva és Szatmáriné Márton Tímea módszerével, a dramatikus interaktív mesélés módszertanával, ami számomra egy fantasztikus élmény volt, és kinyitotta a világot előttem. A Mese Mese Játék  programgazdái arra tanítottak meg, hogyan dolgozzak fel egy mesét dramatikusan, interaktívan, hogyan kell jelenetekre bontani a mesét, hogyan alakítsam a párbeszédeket, hogyan segítsem a szerepbe lépést, az utánmondást, hogyan használjunk szókulisszát, hogyan teremtsünk helyszíneket.  Nekik köszönhetően bátrabban próbálkoztam interaktívvá tenni a mesélésemet, annál is inkább, mert közben drámapedagógus lett belőlem.

Ezzel párhuzamosan kerültem kapcsolatba a Pompás Napokkal,  ahol a néphagyományok éltetése nagyon fontos szempont. A küldetésük népmesék helyének megszilárdítása a családok életében, s ezt magam is kiemelten fontosnak tartom.  Itt is megjelenik a szerepbe léptetéses mesélés, továbbra is a néphagyományokat előtérbe helyezve, népi mondókákkal, népi játékokkal támogatva a mesét, kiemelve, kibontva a mese szimbólumait.
Itt nem jelenik meg a szöveg dramatizálása, az utánmondás. Mesélőként végig a mese szövegét megtartva mesélek, miközben szerepeket ajánlok fel a gyerekeknek. A szerepbe léptetett gyermek ilyenkor mindig átalakul, anélkül, hogy erre kérnem kellene. Szereplő lesz, igyekszik ennek megfelelően viselkedni, mozogni, ahogyan a mese szála viszi. 
Nincs szövegutánmondás, de megfigyelhető, hogy a gyerekek gyakran megszólalnak, a kontextusnak megfelelően. Ennek természetesen nagyon örülünk, és teret engedünk.


A mesÉLek-kijátszótéren gyakran nem a mese egyes szereplőinek a bőrébe bújunk, hanem mindannyian belevarázsolódunk a mesébe, nem meghatározott szereplőként, hanem egyszerűen csak ott vagyunk együtt, benne a mesében, mintha éppen akkor történne körülöttünk. Együtt hordjuk a fát, és együtt bújunk a cserépkorsó alá (valóban bújunk, kucorgunk, halkan, lassan lélegzünk egy nagy varázskendő alatt ) a falánk tyúkocskával. Gyakran drámajátékokat, akár drámamódokat illesztünk be a mesélésbe, belesimítva a kontextusba, s nem megszakítva a mesét.




Összegezve, a szerepbe léptetéses mesélés nem dramatizálás. Akár új, akár már ismert mesénél alkalmazzuk, a mesebemutatás, mesélés, a mese megélése a cél. Az, hogy a gyerekek a mesébe lépve ismerjék meg a történetet, S a saját bőrükön keresztül tapasztalják meg.
Míg dramatizálásnál a már ismert mesét játsszák el a gyerekek, a szereplőknek begyakorlott szövege van, előadás készülhet belőle. 


Saját tapasztalásaim, próbálkozásaim, ötleteim napról napra újabb felismeréseket hoznak, s számtalan megerősítést azzal kapcsolatban, hogy az interaktív mesélésnek létjogosultsága van.


Giriczné Gyányi Mária
Óvodapedagógus, drámapedagógus, KMT fejlesztő, gyermekjóga oktató,
Pompás Mesés Nagykövet

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Mesehős képző

Mire való, miért jó egy mesÉLek drámaóra? A műhelyfoglalkozásokon történeteken, meséken keresztül önismereti munka folyik. A gyerekek megtalálják saját belső erőforrásaikat, megtanulják ezeket felszínre hozni, kibontakoztatni, saját céljaik elérésének szolgálatába állítani. Az önismeret mellett a társakhoz való viszony, a szocializáció, a különböző élethelyzetek megismerése áll központban. A drámás  védett világon keresztül belehelyezkedhetnek szituációkba, megoldási stratégiákat dolgoznak ki, melyeket a való életben tudnak majd hasznosítani. Élő, valódi mesehősökké válnak a gyerekek, akik megtanulják mozgósítani belső varázserejüket. Kép: Pixabay  Hogyan képzeljünk el egy drámafoglalkozást a mesÉLek-kijátszótér en? Van egy kitalált történet alapunk, gyakran olyan problémával, ami bármelyikünkkel megeshet. Ezt aztán együtt alakítjuk, szövögetjük, építgetjük, a szereplőket formáljuk, az eseményeket megjelenítjük. Ezek mindig hordoznak magukban tapasztalási lehetőségeket, érzelm...

Mit gondolt a költő?

Régóta írok, mondhatni az egész életemet áthatotta ez a tevékenység.  Versek, naplók, elmélkedések, mesék, novellák, szakmai cikkek, még regényírós korszakom is volt. Egészen testközeli élményem van az irodalomórák kicsit izzadságszagú verselemzéseinek párhuzamában...bizony az én verseim esetében is megtörtént már, hogy olyan mögöttes tartalmakat láttak bele az olvasók, amit én egyáltalán nem gondoltam az adott vers megírása közben. Mondhattam volna Arany János után szabadon,hogy ,,gondolta a fene". Szerintem ezzel nincs baj, sőt! Számomra ez azt tükrözi,hogy a vers megmozgatta az olvasót, asszociációkat indított el nála, és a saját élethelyzetére, arra a kis törékeny pillanatra leképezve éppen azt a gondolatot váltotta ki belőle a vers.  Persze a verseken keresztül megismerhetünk korszakokat, nézeteket, beleláthatunk emberi vívódásokba, s alapvető műveltségünk része az, hogy tudunk egy versről beszélni az adott korban élt költő életére vonatkoztatva.  Kép:pixabay Verset ...