Ugrás a fő tartalomra

Szerepbe léptetéses mesélés

Mit jelent a szerepbe léptetéses mesélés? De akkor ez dramatizálás?

Egy szakmai beszélgetés során merültek fel ezek a kérdések nemrégiben, ezért összeszedtem erről a gondolataimat.

Kezdő óvodapedagógus koromban gyakorlott mentor kolléganőmtől láttam először, hogy mesélés közben ösztönösen bevonta a gyerekeket, vagy egy kis mondókával, vagy egy utánzó mozgással.

 Ekkor erre még nem találtam módszertant, de nagyon foglalkoztatott, mert azt érzékeltem, hogy valahogy jobban figyelnek a gyerekek. 
Aztán amikor a drámapedagógia felé irányultam, magam is elkezdtem kísérletezni azzal, hogyan tudom bevonni a gyerekeket a mesélésbe, motiválni, vagy éppen ha lankad a figyelem, újra felkelteni. Nálam ekkor már az ösztönösség keveredett a szakmai próbálkozással.

Ekkor megismerkedtem Fehér Éva és Szatmáriné Márton Tímea módszerével, a dramatikus interaktív mesélés módszertanával, ami számomra egy fantasztikus élmény volt, és kinyitotta a világot előttem. A Mese Mese Játék  programgazdái arra tanítottak meg, hogyan dolgozzak fel egy mesét dramatikusan, interaktívan, hogyan kell jelenetekre bontani a mesét, hogyan alakítsam a párbeszédeket, hogyan segítsem a szerepbe lépést, az utánmondást, hogyan használjunk szókulisszát, hogyan teremtsünk helyszíneket.  Nekik köszönhetően bátrabban próbálkoztam interaktívvá tenni a mesélésemet, annál is inkább, mert közben drámapedagógus lett belőlem.

Ezzel párhuzamosan kerültem kapcsolatba a Pompás Napokkal,  ahol a néphagyományok éltetése nagyon fontos szempont. A küldetésük népmesék helyének megszilárdítása a családok életében, s ezt magam is kiemelten fontosnak tartom.  Itt is megjelenik a szerepbe léptetéses mesélés, továbbra is a néphagyományokat előtérbe helyezve, népi mondókákkal, népi játékokkal támogatva a mesét, kiemelve, kibontva a mese szimbólumait.
Itt nem jelenik meg a szöveg dramatizálása, az utánmondás. Mesélőként végig a mese szövegét megtartva mesélek, miközben szerepeket ajánlok fel a gyerekeknek. A szerepbe léptetett gyermek ilyenkor mindig átalakul, anélkül, hogy erre kérnem kellene. Szereplő lesz, igyekszik ennek megfelelően viselkedni, mozogni, ahogyan a mese szála viszi. 
Nincs szövegutánmondás, de megfigyelhető, hogy a gyerekek gyakran megszólalnak, a kontextusnak megfelelően. Ennek természetesen nagyon örülünk, és teret engedünk.


A mesÉLek-kijátszótéren gyakran nem a mese egyes szereplőinek a bőrébe bújunk, hanem mindannyian belevarázsolódunk a mesébe, nem meghatározott szereplőként, hanem egyszerűen csak ott vagyunk együtt, benne a mesében, mintha éppen akkor történne körülöttünk. Együtt hordjuk a fát, és együtt bújunk a cserépkorsó alá (valóban bújunk, kucorgunk, halkan, lassan lélegzünk egy nagy varázskendő alatt ) a falánk tyúkocskával. Gyakran drámajátékokat, akár drámamódokat illesztünk be a mesélésbe, belesimítva a kontextusba, s nem megszakítva a mesét.




Összegezve, a szerepbe léptetéses mesélés nem dramatizálás. Akár új, akár már ismert mesénél alkalmazzuk, a mesebemutatás, mesélés, a mese megélése a cél. Az, hogy a gyerekek a mesébe lépve ismerjék meg a történetet, S a saját bőrükön keresztül tapasztalják meg.
Míg dramatizálásnál a már ismert mesét játsszák el a gyerekek, a szereplőknek begyakorlott szövege van, előadás készülhet belőle. 


Saját tapasztalásaim, próbálkozásaim, ötleteim napról napra újabb felismeréseket hoznak, s számtalan megerősítést azzal kapcsolatban, hogy az interaktív mesélésnek létjogosultsága van.


Giriczné Gyányi Mária
Óvodapedagógus, drámapedagógus, KMT fejlesztő, gyermekjóga oktató,
Pompás Mesés Nagykövet

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Kecskegidák a réten

Hogyan tudunk erkölcsi érzelmekről, értékrendről, a mindennapi szabályokról, viselkedésről beszélgetni a gyerekekkel úgy, hogy mindez játékosan valóban eljusson hozzájuk?   Az óvodás korú gyermekeknél a szándékos tanulás képessége még nem alakult ki, nagyjából 6-7 éves korra tehető ennek kialakulása. Ahhoz, hogy valódi tudásbeli, viselkedésbeli változás alakuljon ki, az óvodás cselekvő aktivitása, megtapasztalása szükséges.  Mit jelent ez valójában? Leültetek egy óvodás gyermeket, és elmagyarázom neki, hogy márpedig vannak szabályok, amik mindenkire vonatkoznak,és bizony muszáj kompromisszumokat is kötnie,  és ne higgye, hogy toporzékolással elérhet bármit, de jobb ha tudja, hogy az elesetteken segíteni kell, sőt barátkozzon meg a gondolattal, hogy a szüleiről való leválás folyamata éppen elkezdődött nála... majd utána nyugodtan továbbállok abban a boldog tudatban, hogy most végre minden megváltozik... De nem változik. Körülbelül fél perc múlva már el is felejtette csodás szónoklatomat

Fejlesztés vagy élmény? Lehet mindkettő?

 Kedves szakmabeli barátaimmal beszélgettünk a minap, és szóba került, hogy manapság talán kicsit túl van hangsúlyozva a fejlesztés jelentősége.  Bevallom, én is mindenben azonnal felfigyelek a fejlesztési lehetőségekre...ugyanakkor az is tény, hogy bármilyen fejlesztő tevékenység hatékonyabb, ha az élményszerű. S ezt a  hatékonyságot fokozza az, ha szakember maga is élvezi ezeket a helyzeteket.  Adjuk meg a gyermeknek azt az élményt, amire természeténél fogva szüksége van, biztosítsuk ehhez a szükséges feltételeket- erre épül a DSZIT terápia, de ha megnézzük, népi játékaink,  a népi kézműves tevékenységek, a mese, de még a drámapedagógia is magában foglalja ezt. S milyen jó lenne, ha ezt a nagyon fontos mondatot belesúghatnánk minden ember fülébe...szelíden, de úgy, hogy biztosan meghallja! Egyensúlyozás a téglákon, ami akár egy híd is lehet képzeletben,  zseblámpás barlangi kaland egy nagy takaró alatt, lopakodni a mesebeli erdőben, szélviharban forogni, fakérget simogatni, homokban