Ugrás a fő tartalomra

Kecskegidák a réten

Hogyan tudunk erkölcsi érzelmekről, értékrendről, a mindennapi szabályokról, viselkedésről beszélgetni a gyerekekkel úgy, hogy mindez játékosan valóban eljusson hozzájuk? 

Az óvodás korú gyermekeknél a szándékos tanulás képessége még nem alakult ki, nagyjából 6-7 éves korra tehető ennek kialakulása. Ahhoz, hogy valódi tudásbeli, viselkedésbeli változás alakuljon ki, az óvodás cselekvő aktivitása, megtapasztalása szükséges. 




Mit jelent ez valójában?

Leültetek egy óvodás gyermeket, és elmagyarázom neki, hogy márpedig vannak szabályok, amik mindenkire vonatkoznak,és bizony muszáj kompromisszumokat is kötnie,  és ne higgye, hogy toporzékolással elérhet bármit, de jobb ha tudja, hogy az elesetteken segíteni kell, sőt barátkozzon meg a gondolattal, hogy a szüleiről való leválás folyamata éppen elkezdődött nála... majd utána nyugodtan továbbállok abban a boldog tudatban, hogy most végre minden megváltozik...

De nem változik. Körülbelül fél perc múlva már el is felejtette csodás szónoklatomat.

Akkor mit tehetek?

Az óvodás korosztály játékba, tevékenységbe ágyazottan tanul. Sőt, mi felnőttek is sokkal hatékonyabban jegyzünk meg bármit, ha átéljük egy tevékenység során, mint ha csak halljuk.

Ezért a meséket, történeteket, és a drámapedagógiát hívom segítségül.

Jajj, mindig csak a dráma...gondolhatnánk. Mi változik ettől?

A mesÉLek-kijátszótér  drámafoglalkozásain megtapasztaljuk milyen érzés sündisznóbőr cipőben toporzékolni, mi magunk eszelünk ki jobbnál jobb toporzékolási lehetőségeket, majd  szoborrá változtatjuk a pillanatot, S megnézzük azt is, milyen arcot vág az, aki folyton mérgeskedik valamin.



 Máskor meg kis kecskegidákká változva megszegjük a szabályt, vígan viháncolunk a mezőn, miközben anyukánk oda van...S még egy farkas is leselkedik ránk.

Majd pedig megépítjük a kismalacokkal a házunkat a veszélyekkel teli erdőben...


Igen, de mégis mi változik ezek során?

A dráma a szerepben való megtapasztalás lehetőségét biztosítja. Ez azért jó, mert egy védett közegben, fiktív világban élhet át valódi érzelmet a gyermek.  A szerep távolít, véd, ugyanakkor lehetőséget teremt átélni akár a nehéz helyzeteket is, és segít felismerni ezeknek a kellemetlen következményeit. Szerephelyzetnek megfelelően viselkednek, ugyanakkor a saját, valódi érzelmeikkel dolgoznak. 

Akkor ez nem is játék, hanem tanulás? 

Igen, ez játékba ágyazott tanulás, aminek nem biztos, hogy azonnal látjuk az eredményét, de hosszú távon, sok- sok megtapasztalással hatékonyan tudjuk a gyermekek érzelmi intelligenciáját, viselkedésbeli attitűdjeit alakítani...

S ehhez nem kell más, csak pár kecskegida a mezőn...


Giriczné Gyányi Mária

drámapedagógus,óvodapedagógus, Pompás Mesés Nagykövet






Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Szerepbe léptetéses mesélés

Mit jelent a szerepbe léptetéses mesélés? De akkor ez dramatizálás? Egy szakmai beszélgetés során merültek fel ezek a kérdések nemrégiben, ezért összeszedtem erről a gondolataimat. Kezdő óvodapedagógus koromban gyakorlott mentor kolléganőmtől láttam először, hogy mesélés közben ösztönösen bevonta a gyerekeket, vagy egy kis mondókával, vagy egy utánzó mozgással.  Ekkor erre még nem találtam módszertant, de nagyon foglalkoztatott, mert azt érzékeltem, hogy valahogy jobban figyelnek a gyerekek.  Aztán amikor a drámapedagógia felé irányultam, magam is elkezdtem kísérletezni azzal, hogyan tudom bevonni a gyerekeket a mesélésbe, motiválni, vagy éppen ha lankad a figyelem, újra felkelteni. Nálam ekkor már az ösztönösség keveredett a szakmai próbálkozással. Ekkor megismerkedtem Fehér Éva és Szatmáriné Márton Tímea módszerével, a dramatikus interaktív mesélés módszertanával, ami számomra egy fantasztikus élmény volt, és kinyitotta a világot előttem. A Mese Mese Játék   programgazdái arra taníto

Fejlesztés vagy élmény? Lehet mindkettő?

 Kedves szakmabeli barátaimmal beszélgettünk a minap, és szóba került, hogy manapság talán kicsit túl van hangsúlyozva a fejlesztés jelentősége.  Bevallom, én is mindenben azonnal felfigyelek a fejlesztési lehetőségekre...ugyanakkor az is tény, hogy bármilyen fejlesztő tevékenység hatékonyabb, ha az élményszerű. S ezt a  hatékonyságot fokozza az, ha szakember maga is élvezi ezeket a helyzeteket.  Adjuk meg a gyermeknek azt az élményt, amire természeténél fogva szüksége van, biztosítsuk ehhez a szükséges feltételeket- erre épül a DSZIT terápia, de ha megnézzük, népi játékaink,  a népi kézműves tevékenységek, a mese, de még a drámapedagógia is magában foglalja ezt. S milyen jó lenne, ha ezt a nagyon fontos mondatot belesúghatnánk minden ember fülébe...szelíden, de úgy, hogy biztosan meghallja! Egyensúlyozás a téglákon, ami akár egy híd is lehet képzeletben,  zseblámpás barlangi kaland egy nagy takaró alatt, lopakodni a mesebeli erdőben, szélviharban forogni, fakérget simogatni, homokban