Ugrás a fő tartalomra

Csoportépítés önmagunk és mások megismerésével

...S a kisgömböc gurult ki egyenest kapun keresztül, ki az utcára...benne a három leány, az anyjuk, meg az apjuk. 

Rázkódnak,zötykölődnek odabent, minden egyes döccenésre helyet cserélnek...majd egy bucka tetején megáll a gömböc. Se előre, se hátra. Ebben a szorongatott pillanatban szinte halljuk a szívünk dobbanását. A gömböc belsejében önismereti munka lehetőségei bontakoznak ki.

Megfogjuk egymás kezét, hiszen együtt kerültünk ebbe a helyzetbe, együtt éljük át, természetesen szerepből. A szerep távolít, védi a játszókat, ugyanezért nyitottabbá tesz, bátrabbá, hiszen nem én csinálom ezt, nem velem történik ez, hanem a szereplővel. 

Csak gurul, gurul a gömböc...

Előre csak előre

Lássuk mi lesz belőle!

                                              




S végül a szabadulás...érdemes ezzel a felszabadító pillanattal is kezdeni valamit, mint ahogyan a padláson a gömböc hűlt helye is is kitölthető valami mással. Valami jóval...

Egy konkrét meséhez számtalan variációt tervezhetünk, attól függően,hogy mi az adott célunk vele. Egy dramatikus interaktív mesélés képzésen (MeseMeseJáték) is láttam, megéltem egy Kisgömböc feldolgozást. Ott én voltam a kis kanászlegény, akinek a kezében ott volt a megoldás, a kis bécsi bicska...Jó élmény volt. A mese után bátorítottak bennünket a próbálkozásra,  hiszen rengeteg lehetőség van ebben a mesében is. Az én mesefeldolgozásomat azóta sokszor, sok helyen játszottam már, és volt olyan résztvevő, aki ezáltal kedvelte meg ezt a mesét. Mert adott neki valamit!

Az érzelmi intelligencia magában foglalja azt hogy képesek vagyunk a saját érzelmeinket meghatározni,beazonosítani, majd kezelni,kontrollállni is. Képesek vagyunk kapcsolatokat teremteni, egy társas közegben elhelyezni magunkat, észrevesszük,beazonosítjuk mások érzelmi állapotát, képesek vagyunk együttérezni.

Nagyszerűen fejleszthető mesék által, népmeséink számtalan élethelyzetet,problémát tárnak elénk, S ezekre megoldási mintákat is adnak. Ehhez remekül illeszkednek a népi mondókák,népi játékok, népdalok, S így együtt komplexen, több érzékszervi csatornán keresztül hatnak. A Pompás Napok csapata remek munkát végez ebben a szemléletben.

A mesék drámajátékokkal, munkaformákkal való kombinálása nagyon jó lehetőséget nyújt arra, hogy egy közösségen belüli viszonyokat építsük. 

Debrecznei Tibor nagyszerű drámapedagógus írta Drámapedagógiai órák alsóban, felsőben és főiskolán című könyvében hogy ,,a drámapedagógia a személyiségközpontú reformpedagógiák egyike, eljárásait a játék személyiség-és kreativitásfejlesztő mozzanataira építi...tanítványok beilleszkedési zavarait kívánja kiküszöbölni, konfliktusokat akar megoldani, morális problémák között szeretne eligazodni." 

Legyen ez gyermek csoport, vagy éppen felnőtt munkaközösség, az együtt játszás, a megtervezett önismereti, csoportismereti játékok során közösségépítés zajlik. 

A játékok mesébe való beillesztése élményt nyújt a résztvevőknek, a mese önmagában is hat, de a drámajátékokkal kiemelhetünk belőlük élethelyzeteket, szituációkat, célunknak megfelelően. A dráma tükröt tart önmagunk számára, S a társainkat is jobban megismerjük játék közben. 

Csoportépítés önmagunk és mások megismerésével? Igen, lehetséges.


Giriczné Gyányi Mária

drámapedagógus,óvodapedagógus,Pompás Mesés Nagykövet

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Szerepbe léptetéses mesélés

Mit jelent a szerepbe léptetéses mesélés? De akkor ez dramatizálás? Egy szakmai beszélgetés során merültek fel ezek a kérdések nemrégiben, ezért összeszedtem erről a gondolataimat. Kezdő óvodapedagógus koromban gyakorlott mentor kolléganőmtől láttam először, hogy mesélés közben ösztönösen bevonta a gyerekeket, vagy egy kis mondókával, vagy egy utánzó mozgással.  Ekkor erre még nem találtam módszertant, de nagyon foglalkoztatott, mert azt érzékeltem, hogy valahogy jobban figyelnek a gyerekek.  Aztán amikor a drámapedagógia felé irányultam, magam is elkezdtem kísérletezni azzal, hogyan tudom bevonni a gyerekeket a mesélésbe, motiválni, vagy éppen ha lankad a figyelem, újra felkelteni. Nálam ekkor már az ösztönösség keveredett a szakmai próbálkozással. Ekkor megismerkedtem Fehér Éva és Szatmáriné Márton Tímea módszerével, a dramatikus interaktív mesélés módszertanával, ami számomra egy fantasztikus élmény volt, és kinyitotta a világot előttem. A Mese Mese Játék   progra...

Mesehős képző

Mire való, miért jó egy mesÉLek drámaóra? A műhelyfoglalkozásokon történeteken, meséken keresztül önismereti munka folyik. A gyerekek megtalálják saját belső erőforrásaikat, megtanulják ezeket felszínre hozni, kibontakoztatni, saját céljaik elérésének szolgálatába állítani. Az önismeret mellett a társakhoz való viszony, a szocializáció, a különböző élethelyzetek megismerése áll központban. A drámás  védett világon keresztül belehelyezkedhetnek szituációkba, megoldási stratégiákat dolgoznak ki, melyeket a való életben tudnak majd hasznosítani. Élő, valódi mesehősökké válnak a gyerekek, akik megtanulják mozgósítani belső varázserejüket. Kép: Pixabay  Hogyan képzeljünk el egy drámafoglalkozást a mesÉLek-kijátszótér en? Van egy kitalált történet alapunk, gyakran olyan problémával, ami bármelyikünkkel megeshet. Ezt aztán együtt alakítjuk, szövögetjük, építgetjük, a szereplőket formáljuk, az eseményeket megjelenítjük. Ezek mindig hordoznak magukban tapasztalási lehetőségeket, érzelm...

Mit gondolt a költő?

Régóta írok, mondhatni az egész életemet áthatotta ez a tevékenység.  Versek, naplók, elmélkedések, mesék, novellák, szakmai cikkek, még regényírós korszakom is volt. Egészen testközeli élményem van az irodalomórák kicsit izzadságszagú verselemzéseinek párhuzamában...bizony az én verseim esetében is megtörtént már, hogy olyan mögöttes tartalmakat láttak bele az olvasók, amit én egyáltalán nem gondoltam az adott vers megírása közben. Mondhattam volna Arany János után szabadon,hogy ,,gondolta a fene". Szerintem ezzel nincs baj, sőt! Számomra ez azt tükrözi,hogy a vers megmozgatta az olvasót, asszociációkat indított el nála, és a saját élethelyzetére, arra a kis törékeny pillanatra leképezve éppen azt a gondolatot váltotta ki belőle a vers.  Persze a verseken keresztül megismerhetünk korszakokat, nézeteket, beleláthatunk emberi vívódásokba, s alapvető műveltségünk része az, hogy tudunk egy versről beszélni az adott korban élt költő életére vonatkoztatva.  Kép:pixabay Verset ...