Ugrás a fő tartalomra

Bejegyzések

Hogyan fejleszthetjük a személyiséget mesén és drámán keresztül?

A mesebeli erdők mélyén, ahol az ágak már szinte összeérnek, és fény is alig szűrődik be, na ott talán a mesehősök is félnek kicsit. Legalább is gyorsabban kezd verni a szívük, szinte hallom is. Tá-tá-titi-tá...megmutatom tapssal is! Egy fa, két fa, három fa, sok fa...már körben is állunk. Becsukjuk a szemünket, előre tartjuk a két karunkat, S indulunk befelé a körbe, apró lépésekben,míg mindkét kezünk egy kezet nem ér. Megfogjuk...  nem engedjük el....most kinyitjuk a szemünket, és nemcsak érezzük, látjuk is a kapaszkodó ágakat. S íme a sűrű erdő, máris megteremtve. Jöhet a bátor hősünk, aki egyenként szedi széjjel az egymásba gabalyodott ágakat, míg végül elébe tárul az út.... Helyszínt teremtünk....igen, ezzel láttatjuk a mesét.  Közösen, együtt vagyunk egyek, egy sűrű erdő. Megfogjuk egymás kezét, bár csukott szemmel, nem szimpátia alapján.  De itt most nem kényelmetlen, mert mi most fák vagyunk, kusza ágak.  Nem pedig gyerekek, akik a szocializációs folyamat részei éppen... A hősü

Érzelmi nevelés, társas kapcsolatok a dráma tükrében

Mi az a drámapedagógia? Pinczésné dr. Palásthy Ildikó, általam nagyon tisztelt volt tanárnőm megfogalmazása nagyon szépen megmutatja azt, hogy mi történik a mesÉLek-kijátszótér en, a drámafoglalkozásokon.  ,, A drámapedagógia a személyiség fejlesztésének olyan módszere,  amelynek során az egyén ismeretei, készségei, képességei, társas  kapcsolatai a nevelő által irányított csoportban történő közös  dramatikus cselekvés révén fejlődnek. (Palásthy, 2003.) Tevékenységeink a ,,mintha" világában valósulnak meg: úgy teszek,mintha valaki más lennék, ezt nem én csinálom, hanem valaki más. Ebben a világban problémahelyzetek állnak elő, olyanok, amelyekkel a gyermek a valóságban is találkozhat.  Amikor a drámás foglalkozásainkon utána járunk, megoldunk egy-egy ilyen problémát, akkor a gyerekek egy megoldási kulcsot kapnak, amit akkor is elő tudnak húzni, ha a valóságban is hasonló szituációba kerülnek. Ez a dráma csodája, hogy egy védett közegben élhet át valós érzelmeket, és megoldási mint

Érzelmi intelligenciáról drámapedagógus szemmel

 Az előző blogcikkben már írtam az érzelmi intelligencia (EQ) mesék által történő fejlesztéséről, és néhány visszajelzést is kaptam: miért olyan fontos ez?  Az érzelmi intelligencia magában foglalja azt hogy képesek vagyunk a saját érzelmeinket meghatározni,beazonosítani, majd kezelni,kontrollállni is. Képesek vagyunk kapcsolatokat teremteni, egy társas közegben elhelyezni magunkat, észrevesszük,beazonosítjuk mások érzelmi állapotát, képesek vagyunk együttérezni. Az érzelmi intelligencia nagyszerűen fejleszthető mesék által, népmeséink számtalan élethelyzetet,problémát tárnak elébünk, S ezekre megoldási mintákat is adnak. Ehhez remekül illeszkednek a népi mondókák,népi játékok, népdalok, S így együtt komplexen, több érzékszervi csatornán keresztül hatnak. A  Pompás Napok csapata remek munkát végez ebben a szemléletben. A  mesÉLek-kijátszótér en drámás szakemberként rendkívül fontosnak tartom a cselekvésben leképződő, megjelenő feldolgozást. Egy jól megválasztott drámás gyakorlat, amel

Érzelmi intelligencia fejlesztése mesékkel?

 Egy nagyon kedves kolléganőm, a  Játék rengeteg  gyógypedagógusa, Bőti Anikó vetette fel a témát a minap, hogy melyek azok a lehetőségek amelyekkel gyermekeink érzelmi intelligenciáját, szocializációját, társas kapcsolatait tudjuk fejleszteni. Rákattantam a témára,hiszen a  mesÉLek-kijátszótér en is többek között ezen dolgozom. Mai rohanó világunk, a digitalizáció térhódítása (aminek számos pozitív hozadéka van azért) társas kapcsolataink felszínességét hozta magával. Régen a felnőttek összegyűltek a fonóban, munka közben meséltek, énekeltek. A gyerekek is gyakran ott sertepertéltek, népi játékokat játszottak, kicsik, nagyobbak együtt, hallgatták a meséket, és észrevétlenül erkölcsi normákat, viselkedés formákat sajátítottak el. Szocializálódtak.  Más világban élünk, de a népmese, a népi játékaink ,mondókáink itt vannak velünk, megmaradtak, bátran használjuk ezeket, hiszen csodálatos összekovácsoló erejük a mai napig létezik.  A   Pompás Napok  csapata is azon dolgozik, s  velük együt

Ha kellek,vigyél el

 Gyönyörű szép japán mesében merítkeztem meg... Betettem egy linket, itt elolvashatja,aki szeretné! https://egigero.net/ha-kellek-vigyel-el/ Ha kellek,vigyél el, ha nem kellek hagyj itt! Fénylő, pontos ígéret vagy veszély? Ne félj! Ha kellek,vigyél el! Hátadon a súly s az egyensúly valahogy összeér. Ha kellek,vigyél el, még ha nehéz is a teher, mert a kötelesség új... Menj,hogy beletanulj! S ha hazaérve terhe még mindig nyom kell,hogy hátbavágjon a felismerés: Le kell tenned, akkor lehet a tiéd! GiricznéGyM Kép:Pixabay

mesélek a mesÉLekről...

Mit tanulnak,miben fejlődnek a  MesÉLek-kijátszótér növendékei? 💪 Szociális képességek 💪Önbizalom,magabiztosság 💪Beszédkészség,kommunikáció 💪Kognitív képességek 💪 Szenzomotoros területen fejlődés 💪Finommotorika,szem-kéz koordináció 💪Figyelem,koncentráció 💪Anyanyelvi tehetségterület megerősítése 💪Képzelet,fantázia A mesÉLek metodikájának titka a mesékben,történetekben gyökerezik, a drámapedagógia teremtő eszközeivel, a KMT torna idegrendszer érését segítő mozgáselemeivel. Jelenleg az alábbi területeken tudok segítséget nyújtani Dévaványán: 📍A drámacsoportok a mese, a színjáték, tanítási dráma világába kalauzolják a gyerekeket, nem csak a színpadra vágyókat! 📍Az iskolaelőkészítő csoportok a részképességek ügyesítésével az óvoda-iskola átmenet nehézségeit hidalja át. 📍A komplex mozgásfejlesztő torna az idegrendszer érését támogatja az elemi mozgások összerendezésével, neuropedagógiai szemlélettel. (beszéd fejlődésbeli elmaradása,gyenge finommotorika, mozgáskoordi

mesÉLek

 Akartam egy helyet gyerekeknek,felnőtteknek, ahová jó belépni, ahol lehetőségek bontakozhatnak ki... ...egy teret,ahol a gyerekek kijátszhatják magukból érzéseiket,gondolataikat.  Akartam egy helyet,ahol segíthetek, utat mutathatok,szakmai kompetenciáim egyre bővülő lehetőségeivel... ...egy teret, ahol a meséknek HELYE van.  Megálmodtam...láttam magam előtt, tervezgettem, kis családom is átvette lelkesedésemet. Közös álom lett.  Így épült fel a mesÉLek-kijátszótér 2022-ben, benépesedett, kacagástól hangosak a falak.  Ezért nekem ez az év a sok változásaival, nehézségeivel együtt is életem egyik legszebb éve volt!  Most ez az utam, köszönöm azoknak, akik jönnek velem!❤️