Ugrás a fő tartalomra

Érzelmi intelligencia fejlesztése mesékkel?

 Egy nagyon kedves kolléganőm, a 



Játék rengeteg gyógypedagógusa, Bőti Anikó vetette fel a témát a minap, hogy melyek azok a lehetőségek amelyekkel gyermekeink érzelmi intelligenciáját, szocializációját, társas kapcsolatait tudjuk fejleszteni.

Rákattantam a témára,hiszen a mesÉLek-kijátszótéren is többek között ezen dolgozom. Mai rohanó világunk, a digitalizáció térhódítása (aminek számos pozitív hozadéka van azért) társas kapcsolataink felszínességét hozta magával. Régen a felnőttek összegyűltek a fonóban, munka közben meséltek, énekeltek. A gyerekek is gyakran ott sertepertéltek, népi játékokat játszottak, kicsik, nagyobbak együtt, hallgatták a meséket, és észrevétlenül erkölcsi normákat, viselkedés formákat sajátítottak el. Szocializálódtak. 

Más világban élünk, de a népmese, a népi játékaink ,mondókáink itt vannak velünk, megmaradtak, bátran használjuk ezeket, hiszen csodálatos összekovácsoló erejük a mai napig létezik. 

A  Pompás Napok csapata is azon dolgozik, s  velük együtt a mesÉLek is,hogy ezek a kincsek visszakerüljenek mindennapjainkba.

De hogyan segíthet egy mese? Vagy egy népi játék? 

Csak egyetlen példát említek, a Macskacicót talán sokan ismerik. Ott egy macskabőrbe bújtatott királylány és a kis királyfi csodás kapcsolata számomra azt üzeni,hogy ne ítéljünk elsőre, a látottak alapján, hiszen lehet,hogy a kevésbé vonzó külső egy királylányt takar.  Az elfogadás képessége, ugyanúgy a cicó,mint a királyfi részéről megjelenik. 

Az,hogy éppen mit vesz ki egy gyermek a meséből, az adott fejlettségi szintjétől, érzelmi állapotától függ. Az állatmenyasszony típusú mesék a párválasztás nehézségeire is felkészítenek, de ezt saját tapasztalatból mondom, egy mese annyiféleképpen segít, ahányan, és amilyen lelkiállapotban hallgatják.

Lehet,hogy kiközösítették, akkor azt a fonalat ragadja ki, hogy a királyfi cicó képében is elfogadta. Lehet,hogy álarcok mögé bújtatja valódi énjét, és talán erőt kap ahhoz,hogy előbújjon mögüle. De lehet,hogy éppen egy nehéz feladat előtt áll...mint a királyfi, akinek az erdőben kellett feleséget találnia, s akkor visszaigazolást kap, hogy menni kell, s nem meghátrálni. 

Az interaktív mesélés során dalokat,mondókákat illesztünk a mesébe, a közös éneklés,mondókázás megint csak közösségi élmény.  A mese után lakodalomba hívhatjuk a gyerekeket, egy közös körjátékozás, vagy akár tánc nemcsak fizikai kontaktot teremt a gyerekek között, hanem érzelmit is. A közös megélés, az együtt játszás feloldja a határokat, a gátlásokat csökkenti. Megfigyeltem,hogy akár egy egymásnak idegen társaságnak szervezek körjátékot, ők nem úgy jönnek ki belőle,ahogyan beléptek. Egy kapocs alakul ki közöttük.

A drámajátékok közösségépítő hatásáról még nem is beszéltem...a dráma mindig oda-vissza folyamat. Ehhez a meséhez akár érzelmeket kifejező A tipusú gyakorlatokat is választhatunk, bizalomjátékokat, vagy drámához szokott csoport esetében szituációs játékokat, helyzetgyakorlatokat, improvizációt.

A téma nincs kimerítve, csak egy egészen pici szegmensét vetítettem ki, de már ez is láttatja, hogy a mesék mennyire fontosak. Ahogyan Boldizsár Ildikó mondta, minden élethelyzetnek van mesebeli megfelelője. Meséljünk sokat!

Giriczné Gyányi Mária

drámapedagógus,óvodapedagógus,KMT fejlesztő



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Szerepbe léptetéses mesélés

Mit jelent a szerepbe léptetéses mesélés? De akkor ez dramatizálás? Egy szakmai beszélgetés során merültek fel ezek a kérdések nemrégiben, ezért összeszedtem erről a gondolataimat. Kezdő óvodapedagógus koromban gyakorlott mentor kolléganőmtől láttam először, hogy mesélés közben ösztönösen bevonta a gyerekeket, vagy egy kis mondókával, vagy egy utánzó mozgással.  Ekkor erre még nem találtam módszertant, de nagyon foglalkoztatott, mert azt érzékeltem, hogy valahogy jobban figyelnek a gyerekek.  Aztán amikor a drámapedagógia felé irányultam, magam is elkezdtem kísérletezni azzal, hogyan tudom bevonni a gyerekeket a mesélésbe, motiválni, vagy éppen ha lankad a figyelem, újra felkelteni. Nálam ekkor már az ösztönösség keveredett a szakmai próbálkozással. Ekkor megismerkedtem Fehér Éva és Szatmáriné Márton Tímea módszerével, a dramatikus interaktív mesélés módszertanával, ami számomra egy fantasztikus élmény volt, és kinyitotta a világot előttem. A Mese Mese Játék   programgazdái arra taníto

Kecskegidák a réten

Hogyan tudunk erkölcsi érzelmekről, értékrendről, a mindennapi szabályokról, viselkedésről beszélgetni a gyerekekkel úgy, hogy mindez játékosan valóban eljusson hozzájuk?   Az óvodás korú gyermekeknél a szándékos tanulás képessége még nem alakult ki, nagyjából 6-7 éves korra tehető ennek kialakulása. Ahhoz, hogy valódi tudásbeli, viselkedésbeli változás alakuljon ki, az óvodás cselekvő aktivitása, megtapasztalása szükséges.  Mit jelent ez valójában? Leültetek egy óvodás gyermeket, és elmagyarázom neki, hogy márpedig vannak szabályok, amik mindenkire vonatkoznak,és bizony muszáj kompromisszumokat is kötnie,  és ne higgye, hogy toporzékolással elérhet bármit, de jobb ha tudja, hogy az elesetteken segíteni kell, sőt barátkozzon meg a gondolattal, hogy a szüleiről való leválás folyamata éppen elkezdődött nála... majd utána nyugodtan továbbállok abban a boldog tudatban, hogy most végre minden megváltozik... De nem változik. Körülbelül fél perc múlva már el is felejtette csodás szónoklatomat

Fejlesztés vagy élmény? Lehet mindkettő?

 Kedves szakmabeli barátaimmal beszélgettünk a minap, és szóba került, hogy manapság talán kicsit túl van hangsúlyozva a fejlesztés jelentősége.  Bevallom, én is mindenben azonnal felfigyelek a fejlesztési lehetőségekre...ugyanakkor az is tény, hogy bármilyen fejlesztő tevékenység hatékonyabb, ha az élményszerű. S ezt a  hatékonyságot fokozza az, ha szakember maga is élvezi ezeket a helyzeteket.  Adjuk meg a gyermeknek azt az élményt, amire természeténél fogva szüksége van, biztosítsuk ehhez a szükséges feltételeket- erre épül a DSZIT terápia, de ha megnézzük, népi játékaink,  a népi kézműves tevékenységek, a mese, de még a drámapedagógia is magában foglalja ezt. S milyen jó lenne, ha ezt a nagyon fontos mondatot belesúghatnánk minden ember fülébe...szelíden, de úgy, hogy biztosan meghallja! Egyensúlyozás a téglákon, ami akár egy híd is lehet képzeletben,  zseblámpás barlangi kaland egy nagy takaró alatt, lopakodni a mesebeli erdőben, szélviharban forogni, fakérget simogatni, homokban