Ugrás a fő tartalomra

Érzelmi intelligencia fejlesztése mesékkel?

 Egy nagyon kedves kolléganőm, a 



Játék rengeteg gyógypedagógusa, Bőti Anikó vetette fel a témát a minap, hogy melyek azok a lehetőségek amelyekkel gyermekeink érzelmi intelligenciáját, szocializációját, társas kapcsolatait tudjuk fejleszteni.

Rákattantam a témára,hiszen a mesÉLek-kijátszótéren is többek között ezen dolgozom. Mai rohanó világunk, a digitalizáció térhódítása (aminek számos pozitív hozadéka van azért) társas kapcsolataink felszínességét hozta magával. Régen a felnőttek összegyűltek a fonóban, munka közben meséltek, énekeltek. A gyerekek is gyakran ott sertepertéltek, népi játékokat játszottak, kicsik, nagyobbak együtt, hallgatták a meséket, és észrevétlenül erkölcsi normákat, viselkedés formákat sajátítottak el. Szocializálódtak. 

Más világban élünk, de a népmese, a népi játékaink ,mondókáink itt vannak velünk, megmaradtak, bátran használjuk ezeket, hiszen csodálatos összekovácsoló erejük a mai napig létezik. 

A  Pompás Napok csapata is azon dolgozik, s  velük együtt a mesÉLek is,hogy ezek a kincsek visszakerüljenek mindennapjainkba.

De hogyan segíthet egy mese? Vagy egy népi játék? 

Csak egyetlen példát említek, a Macskacicót talán sokan ismerik. Ott egy macskabőrbe bújtatott királylány és a kis királyfi csodás kapcsolata számomra azt üzeni,hogy ne ítéljünk elsőre, a látottak alapján, hiszen lehet,hogy a kevésbé vonzó külső egy királylányt takar.  Az elfogadás képessége, ugyanúgy a cicó,mint a királyfi részéről megjelenik. 

Az,hogy éppen mit vesz ki egy gyermek a meséből, az adott fejlettségi szintjétől, érzelmi állapotától függ. Az állatmenyasszony típusú mesék a párválasztás nehézségeire is felkészítenek, de ezt saját tapasztalatból mondom, egy mese annyiféleképpen segít, ahányan, és amilyen lelkiállapotban hallgatják.

Lehet,hogy kiközösítették, akkor azt a fonalat ragadja ki, hogy a királyfi cicó képében is elfogadta. Lehet,hogy álarcok mögé bújtatja valódi énjét, és talán erőt kap ahhoz,hogy előbújjon mögüle. De lehet,hogy éppen egy nehéz feladat előtt áll...mint a királyfi, akinek az erdőben kellett feleséget találnia, s akkor visszaigazolást kap, hogy menni kell, s nem meghátrálni. 

Az interaktív mesélés során dalokat,mondókákat illesztünk a mesébe, a közös éneklés,mondókázás megint csak közösségi élmény.  A mese után lakodalomba hívhatjuk a gyerekeket, egy közös körjátékozás, vagy akár tánc nemcsak fizikai kontaktot teremt a gyerekek között, hanem érzelmit is. A közös megélés, az együtt játszás feloldja a határokat, a gátlásokat csökkenti. Megfigyeltem,hogy akár egy egymásnak idegen társaságnak szervezek körjátékot, ők nem úgy jönnek ki belőle,ahogyan beléptek. Egy kapocs alakul ki közöttük.

A drámajátékok közösségépítő hatásáról még nem is beszéltem...a dráma mindig oda-vissza folyamat. Ehhez a meséhez akár érzelmeket kifejező A tipusú gyakorlatokat is választhatunk, bizalomjátékokat, vagy drámához szokott csoport esetében szituációs játékokat, helyzetgyakorlatokat, improvizációt.

A téma nincs kimerítve, csak egy egészen pici szegmensét vetítettem ki, de már ez is láttatja, hogy a mesék mennyire fontosak. Ahogyan Boldizsár Ildikó mondta, minden élethelyzetnek van mesebeli megfelelője. Meséljünk sokat!

Giriczné Gyányi Mária

drámapedagógus,óvodapedagógus,KMT fejlesztő



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Szerepbe léptetéses mesélés

Mit jelent a szerepbe léptetéses mesélés? De akkor ez dramatizálás? Egy szakmai beszélgetés során merültek fel ezek a kérdések nemrégiben, ezért összeszedtem erről a gondolataimat. Kezdő óvodapedagógus koromban gyakorlott mentor kolléganőmtől láttam először, hogy mesélés közben ösztönösen bevonta a gyerekeket, vagy egy kis mondókával, vagy egy utánzó mozgással.  Ekkor erre még nem találtam módszertant, de nagyon foglalkoztatott, mert azt érzékeltem, hogy valahogy jobban figyelnek a gyerekek.  Aztán amikor a drámapedagógia felé irányultam, magam is elkezdtem kísérletezni azzal, hogyan tudom bevonni a gyerekeket a mesélésbe, motiválni, vagy éppen ha lankad a figyelem, újra felkelteni. Nálam ekkor már az ösztönösség keveredett a szakmai próbálkozással. Ekkor megismerkedtem Fehér Éva és Szatmáriné Márton Tímea módszerével, a dramatikus interaktív mesélés módszertanával, ami számomra egy fantasztikus élmény volt, és kinyitotta a világot előttem. A Mese Mese Játék   progra...

Mesehős képző

Mire való, miért jó egy mesÉLek drámaóra? A műhelyfoglalkozásokon történeteken, meséken keresztül önismereti munka folyik. A gyerekek megtalálják saját belső erőforrásaikat, megtanulják ezeket felszínre hozni, kibontakoztatni, saját céljaik elérésének szolgálatába állítani. Az önismeret mellett a társakhoz való viszony, a szocializáció, a különböző élethelyzetek megismerése áll központban. A drámás  védett világon keresztül belehelyezkedhetnek szituációkba, megoldási stratégiákat dolgoznak ki, melyeket a való életben tudnak majd hasznosítani. Élő, valódi mesehősökké válnak a gyerekek, akik megtanulják mozgósítani belső varázserejüket. Kép: Pixabay  Hogyan képzeljünk el egy drámafoglalkozást a mesÉLek-kijátszótér en? Van egy kitalált történet alapunk, gyakran olyan problémával, ami bármelyikünkkel megeshet. Ezt aztán együtt alakítjuk, szövögetjük, építgetjük, a szereplőket formáljuk, az eseményeket megjelenítjük. Ezek mindig hordoznak magukban tapasztalási lehetőségeket, érzelm...

Mit gondolt a költő?

Régóta írok, mondhatni az egész életemet áthatotta ez a tevékenység.  Versek, naplók, elmélkedések, mesék, novellák, szakmai cikkek, még regényírós korszakom is volt. Egészen testközeli élményem van az irodalomórák kicsit izzadságszagú verselemzéseinek párhuzamában...bizony az én verseim esetében is megtörtént már, hogy olyan mögöttes tartalmakat láttak bele az olvasók, amit én egyáltalán nem gondoltam az adott vers megírása közben. Mondhattam volna Arany János után szabadon,hogy ,,gondolta a fene". Szerintem ezzel nincs baj, sőt! Számomra ez azt tükrözi,hogy a vers megmozgatta az olvasót, asszociációkat indított el nála, és a saját élethelyzetére, arra a kis törékeny pillanatra leképezve éppen azt a gondolatot váltotta ki belőle a vers.  Persze a verseken keresztül megismerhetünk korszakokat, nézeteket, beleláthatunk emberi vívódásokba, s alapvető műveltségünk része az, hogy tudunk egy versről beszélni az adott korban élt költő életére vonatkoztatva.  Kép:pixabay Verset ...