Ugrás a fő tartalomra

Érzelmi intelligencia fejlesztése mesékkel?

 Egy nagyon kedves kolléganőm, a 



Játék rengeteg gyógypedagógusa, Bőti Anikó vetette fel a témát a minap, hogy melyek azok a lehetőségek amelyekkel gyermekeink érzelmi intelligenciáját, szocializációját, társas kapcsolatait tudjuk fejleszteni.

Rákattantam a témára,hiszen a mesÉLek-kijátszótéren is többek között ezen dolgozom. Mai rohanó világunk, a digitalizáció térhódítása (aminek számos pozitív hozadéka van azért) társas kapcsolataink felszínességét hozta magával. Régen a felnőttek összegyűltek a fonóban, munka közben meséltek, énekeltek. A gyerekek is gyakran ott sertepertéltek, népi játékokat játszottak, kicsik, nagyobbak együtt, hallgatták a meséket, és észrevétlenül erkölcsi normákat, viselkedés formákat sajátítottak el. Szocializálódtak. 

Más világban élünk, de a népmese, a népi játékaink ,mondókáink itt vannak velünk, megmaradtak, bátran használjuk ezeket, hiszen csodálatos összekovácsoló erejük a mai napig létezik. 

A  Pompás Napok csapata is azon dolgozik, s  velük együtt a mesÉLek is,hogy ezek a kincsek visszakerüljenek mindennapjainkba.

De hogyan segíthet egy mese? Vagy egy népi játék? 

Csak egyetlen példát említek, a Macskacicót talán sokan ismerik. Ott egy macskabőrbe bújtatott királylány és a kis királyfi csodás kapcsolata számomra azt üzeni,hogy ne ítéljünk elsőre, a látottak alapján, hiszen lehet,hogy a kevésbé vonzó külső egy királylányt takar.  Az elfogadás képessége, ugyanúgy a cicó,mint a királyfi részéről megjelenik. 

Az,hogy éppen mit vesz ki egy gyermek a meséből, az adott fejlettségi szintjétől, érzelmi állapotától függ. Az állatmenyasszony típusú mesék a párválasztás nehézségeire is felkészítenek, de ezt saját tapasztalatból mondom, egy mese annyiféleképpen segít, ahányan, és amilyen lelkiállapotban hallgatják.

Lehet,hogy kiközösítették, akkor azt a fonalat ragadja ki, hogy a királyfi cicó képében is elfogadta. Lehet,hogy álarcok mögé bújtatja valódi énjét, és talán erőt kap ahhoz,hogy előbújjon mögüle. De lehet,hogy éppen egy nehéz feladat előtt áll...mint a királyfi, akinek az erdőben kellett feleséget találnia, s akkor visszaigazolást kap, hogy menni kell, s nem meghátrálni. 

Az interaktív mesélés során dalokat,mondókákat illesztünk a mesébe, a közös éneklés,mondókázás megint csak közösségi élmény.  A mese után lakodalomba hívhatjuk a gyerekeket, egy közös körjátékozás, vagy akár tánc nemcsak fizikai kontaktot teremt a gyerekek között, hanem érzelmit is. A közös megélés, az együtt játszás feloldja a határokat, a gátlásokat csökkenti. Megfigyeltem,hogy akár egy egymásnak idegen társaságnak szervezek körjátékot, ők nem úgy jönnek ki belőle,ahogyan beléptek. Egy kapocs alakul ki közöttük.

A drámajátékok közösségépítő hatásáról még nem is beszéltem...a dráma mindig oda-vissza folyamat. Ehhez a meséhez akár érzelmeket kifejező A tipusú gyakorlatokat is választhatunk, bizalomjátékokat, vagy drámához szokott csoport esetében szituációs játékokat, helyzetgyakorlatokat, improvizációt.

A téma nincs kimerítve, csak egy egészen pici szegmensét vetítettem ki, de már ez is láttatja, hogy a mesék mennyire fontosak. Ahogyan Boldizsár Ildikó mondta, minden élethelyzetnek van mesebeli megfelelője. Meséljünk sokat!

Giriczné Gyányi Mária

drámapedagógus,óvodapedagógus,KMT fejlesztő



Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Szerepbe léptetéses mesélés

Mit jelent a szerepbe léptetéses mesélés? De akkor ez dramatizálás? Egy szakmai beszélgetés során merültek fel ezek a kérdések nemrégiben, ezért összeszedtem erről a gondolataimat. Kezdő óvodapedagógus koromban gyakorlott mentor kolléganőmtől láttam először, hogy mesélés közben ösztönösen bevonta a gyerekeket, vagy egy kis mondókával, vagy egy utánzó mozgással.  Ekkor erre még nem találtam módszertant, de nagyon foglalkoztatott, mert azt érzékeltem, hogy valahogy jobban figyelnek a gyerekek.  Aztán amikor a drámapedagógia felé irányultam, magam is elkezdtem kísérletezni azzal, hogyan tudom bevonni a gyerekeket a mesélésbe, motiválni, vagy éppen ha lankad a figyelem, újra felkelteni. Nálam ekkor már az ösztönösség keveredett a szakmai próbálkozással. Ekkor megismerkedtem Fehér Éva és Szatmáriné Márton Tímea módszerével, a dramatikus interaktív mesélés módszertanával, ami számomra egy fantasztikus élmény volt, és kinyitotta a világot előttem. A Mese Mese Játék   progra...

Fejlesztés vagy élmény? Lehet mindkettő?

 Kedves szakmabeli barátaimmal beszélgettünk a minap, és szóba került, hogy manapság talán kicsit túl van hangsúlyozva a fejlesztés jelentősége.  Bevallom, én is mindenben azonnal felfigyelek a fejlesztési lehetőségekre...ugyanakkor az is tény, hogy bármilyen fejlesztő tevékenység hatékonyabb, ha az élményszerű. S ezt a  hatékonyságot fokozza az, ha szakember maga is élvezi ezeket a helyzeteket.  Adjuk meg a gyermeknek azt az élményt, amire természeténél fogva szüksége van, biztosítsuk ehhez a szükséges feltételeket- erre épül a DSZIT terápia, de ha megnézzük, népi játékaink,  a népi kézműves tevékenységek, a mese, de még a drámapedagógia is magában foglalja ezt. S milyen jó lenne, ha ezt a nagyon fontos mondatot belesúghatnánk minden ember fülébe...szelíden, de úgy, hogy biztosan meghallja! Egyensúlyozás a téglákon, ami akár egy híd is lehet képzeletben,  zseblámpás barlangi kaland egy nagy takaró alatt, lopakodni a mesebeli erdőben, szélviharban forogni, ...

Mesehős képző

Mire való, miért jó egy mesÉLek drámaóra? A műhelyfoglalkozásokon történeteken, meséken keresztül önismereti munka folyik. A gyerekek megtalálják saját belső erőforrásaikat, megtanulják ezeket felszínre hozni, kibontakoztatni, saját céljaik elérésének szolgálatába állítani. Az önismeret mellett a társakhoz való viszony, a szocializáció, a különböző élethelyzetek megismerése áll központban. A drámás  védett világon keresztül belehelyezkedhetnek szituációkba, megoldási stratégiákat dolgoznak ki, melyeket a való életben tudnak majd hasznosítani. Élő, valódi mesehősökké válnak a gyerekek, akik megtanulják mozgósítani belső varázserejüket. Kép: Pixabay  Hogyan képzeljünk el egy drámafoglalkozást a mesÉLek-kijátszótér en? Van egy kitalált történet alapunk, gyakran olyan problémával, ami bármelyikünkkel megeshet. Ezt aztán együtt alakítjuk, szövögetjük, építgetjük, a szereplőket formáljuk, az eseményeket megjelenítjük. Ezek mindig hordoznak magukban tapasztalási lehetőségeket, érzelm...