Az előző blogcikkben már írtam az érzelmi intelligencia (EQ) mesék által történő fejlesztéséről, és néhány visszajelzést is kaptam: miért olyan fontos ez?
Az érzelmi intelligencia magában foglalja azt hogy képesek vagyunk a saját érzelmeinket meghatározni,beazonosítani, majd kezelni,kontrollállni is. Képesek vagyunk kapcsolatokat teremteni, egy társas közegben elhelyezni magunkat, észrevesszük,beazonosítjuk mások érzelmi állapotát, képesek vagyunk együttérezni.
Az érzelmi intelligencia nagyszerűen fejleszthető mesék által, népmeséink számtalan élethelyzetet,problémát tárnak elébünk, S ezekre megoldási mintákat is adnak. Ehhez remekül illeszkednek a népi mondókák,népi játékok, népdalok, S így együtt komplexen, több érzékszervi csatornán keresztül hatnak. A Pompás Napok csapata remek munkát végez ebben a szemléletben.
A mesÉLek-kijátszótéren drámás szakemberként rendkívül fontosnak tartom a cselekvésben leképződő, megjelenő feldolgozást. Egy jól megválasztott drámás gyakorlat, amely adott szituációra van adaptálva lehetőséget teremt érzelmek megfigyelésére, kifejezésére, a szerepbe lépés, különböző helyzetek megteremtése pedig az érzelmek átélését is segítik. Ezek a szituációk csoportmunkát,kooperálást igényelnek, hiszen társas interakciók ezek. Szerepben a gyermek egy olyan helyzetet él át, melyben tudja:ez nem én vagyok, nem én csinálom, S ez egyfajta biztonságot nyújt neki. Ugyanakkor az így megjelenő érzelmek valódiak.
Ez a drámamunka csodája, hogy egy védett közegben átélhetünk,megtapasztalhatunk tulajdonképpen bármit, akár nehezebb témákat is feldolgozhatunk a segítségével, természetesen a megfelelő szakmai kompetenciák birtokában.
Giriczné Gyányi Mária
Drámapedagógus, óvodapedagógus,KMT fejlesztő
Megjegyzések
Megjegyzés küldése