Ugrás a fő tartalomra

Bejegyzések

Számoljunk... Ministatisztika mesÉLek módra

Legutóbbi foglalkozásomat elemezve (mindig reflektálok magamnak egy-egy óra után) ministatisztikát készítettem arról, hogy melyek azok a képesség területek, amelyek megjelennek egy mesÉLek foglalkozáson. Magam is meglepődtem, amikor kapásból 12 területet számoltam össze.  Azt is gondolhatnánk, hogy ez csak mese... vagy ugyan már, ez csak játék, mit fejleszthet ez?  Álljon itt egy rövid elemzés, amely rávilágít arra, miben rejlik a dramatikus mesÉLmény, mint módszer hatékonysága, ami a drámapedagógiára épül. (bizony, saját módszertanom is van már, kidolgozása folyamatban, egy hamarosan megjelenő kiadványban) Egy mesÉLek drámaóra elemzése: Láthatjuk, hogy pontozási rendszert alkalmaztam a legutóbbi órám vizsgálatakor, ahol is az 5 pont mutatja, hogy teljes mértékben megjelenik az adott terület tréningezése az órán, az 1 pont pedig azt, amelyik nem jelenik meg egyáltalán, közöttük a fokozatok.  Egyértelműen kiviláglik, hogy az erkölcsi, a szociális készségek, és a képzelet az, ami leginká

Szedj mesét!

 Kevésbé ismert, kicsit furcsán hangzó, ugyanakkor terápiás alapokon nyugvó mesefejtegető műhely alakult a mesÉLek - kijátszótéren, amely a Pompás Napok módszertanát is magában ötvözi.  A műhely online már el is indult, egy zárt facebook csoporton belül, ahol immáron már a második mesével dolgozunk, a Hajnalkával, amely erős öngyógyító erőket indíthat be, a hozzájuk kapcsolódó feladatok pedig önismereti munkára késztetik a résztvevőket.  A mesék régen a felnőttek napjait áthatották, meséltek egymásnak munka közben, meséltek ha bánatuk volt, ha örömük.  Egyes indián népeknél különböző betegségekre más és más meséket ajánlottak.     A mesék által megmutatott megküzdési stratégiák segíthetnek  saját élethelyzeteinkben, reményt adnak, hogy minden rosszból van kiút. A mesét, mint terápiás eszközt alkalmazzák klinikákon is. A meseterápia magyarországi nagy képviselője Boldizsár Ildikó, aki létrehozta a Metamorphosis meseterápiás módszert, melyet egyre többen alkalmaznak.  Nem a mese gyógyít,

A mesÉLek kijátszótér story

 A mesÉLek – kijátszótér, avagy vállalkozásom története Régóta érlelődött bennem a gondolat, hogy létrehozzak egy saját magam által felépített közösséget, ahol gyermekek, felnőttek egyaránt megtalálhatják a helyüket. Így született meg a mesÉLek – kijátszótér. Tisztában vagyok az óvoda-iskola közötti szakadékkal, az átmenet nehézségeivel, ezért iskola-előkészítő foglalkozásokat kínálok óvodás gyerekek számára, akár egyénileg, akár kiscsoportban, ahol a játékosságot megtartva, a gyermek nehézségeit feltérképezem, és ennek megtámogatásával, s az erős oldal kiemelésével komplex fejlesztő foglalkozásokat tervezek. A mese, a történetek, a néphagyomány és a  drámapedagógia összekapcsolásával jött létre a dramatikus mesÉLmény, a mesÉLek – kijátszótér módszertana, s számos foglalkozáson, témán túl, a sok szülői visszajelzésre támaszkodva elmondhatom, hogy mind az élmény, mind a tanulási tartalom megvalósul, a szociális készségek fejlődésével egyetemben.  Már elindult a Pompás meseműhelyem, amel

Vedd fel a fonalat! (részlet Holle anyó blogjából)

,, Megint egy reggel...és ez a párnarázogatás annyira nem menő...havat látni se akarok egyelőre...  Nem mintha valaha is érdekelt volna, mi számít menőnek. Én csinálom, mert megnyugtat, naponta ismétlődő rutin, lehet kicsit bogaras vagyok. Aztán majd jön valaki ismét... akinek utat kell mutatnom, akit fel kell ráznom, mert belegabalyodott a gondjaiba. Persze csak miután sorba rendezte amit kisütött, és megfényesítette az álmait... akarom mondani az almáit. Csakis akkor megy... Hja, hogy ez nehéz? Hogy közbe meg is égetheted magad? De ha a poshadt almáidat tartogatod az a többit is megfertőzi... Megéri? De csak úgy mondom persze, te döntesz. Na nézzenek oda, egy szál kifeslett ebből az ócska kötényből... Tessék, vedd fel a fonalat! Na, itt van. A tiéd." Én felvettem, és elindultam.... Így született a mesÉLek - kijátszótér. Az álmom, az almám...ahol a mesék a munkám eszközei, ahol a drámakirálynő egy pozitív jelentésű szó, ahol az iskolába készülő gyermekek párnáit felrázva helyükre

Ne drámázz! De miért is ne?

 A drámapedagógiai eszközök alkalmazása során a gyermek új tapasztalatokat szerez, s ehhez meglévő tapasztalatai mellett a képzeletét használja. VAGYIS VARÁZSOL... A drámajátékok által komplex személyiség fejlesztés valósulhat meg, a "mintha" világban való mozgás lehetőséget teremt a visszahúzódóbbak számára is a szerepbe lépésre, fejlődik ezáltal kommunikációjuk, önértéklésük, önkifejezésük. Nem is beszélve a drámában rejlő egyéb fejlesztési lehetőségekről, mint például a mozgáskoordináció, az emlékezet, a fantázia, a szókincs, a problémamegoldó képesség, s a szociális képességek terén is pozitív változások következhetnek be.  A műhelyfoglalkozások alatt mi is VARÁZSOLUNK a gyerekekkel, belépünk a mese "mintha" birodalmába, megküzdünk a hétfejű sárkánnyal, és végül elnyerjük jutalmunkat: az ÉLményt... a közösen megélt varázslatos mesebeli élményt. A  mesÉLek foglalkozásokon A típusú gyakorlatokkal (tiszta drámajátékok) ismerkedünk, B típusú dramatikus játékokkal (u