Legutóbbi foglalkozásomat elemezve (mindig reflektálok magamnak egy-egy óra után) ministatisztikát készítettem arról, hogy melyek azok a képesség területek, amelyek megjelennek egy mesÉLek foglalkozáson. Magam is meglepődtem, amikor kapásból 12 területet számoltam össze.
Azt is gondolhatnánk, hogy ez csak mese... vagy ugyan már, ez csak játék, mit fejleszthet ez?
Álljon itt egy rövid elemzés, amely rávilágít arra, miben rejlik a dramatikus mesÉLmény, mint módszer hatékonysága, ami a drámapedagógiára épül. (bizony, saját módszertanom is van már, kidolgozása folyamatban, egy hamarosan megjelenő kiadványban)
Egy mesÉLek drámaóra elemzése:
Láthatjuk, hogy pontozási rendszert alkalmaztam a legutóbbi órám vizsgálatakor, ahol is az 5 pont mutatja, hogy teljes mértékben megjelenik az adott terület tréningezése az órán, az 1 pont pedig azt, amelyik nem jelenik meg egyáltalán, közöttük a fokozatok.
Egyértelműen kiviláglik, hogy az erkölcsi, a szociális készségek, és a képzelet az, ami leginkább igénybe lett véve ezen az órán. Itt egy törpe társadalom életét jelenítették meg a gyerekek, szerepbe bújtak fantáziájuk segítségével, szocializálódtak, hiszen az együttélés, együtt létezés szabályai érvényesültek a játék során, és egy erkölcsi probléma, az egyén illetve a közösség érdekének ütköztetése került górcső alá.
A gyerekek figyelmére nagy szükség volt ahhoz, hogy eljussunk a problémáig, kibonthassuk azt, és lehetséges megoldási javaslatokat sorakoztassanak fel. Így már el is jutottunk a beszédbátorsághoz, hiszen az alkalmazott drámajátékok segítségével szerepből tudták ezt megtenni, ami biztonságérzetet nyújt a gyermeknek, bátrabban nyilvánulnak meg, amikor a szereplő bőrébe bújva beszélhetnek. Hiszen az nem ő, az a szereplő. Ez az önbizalmukat is erősíti. A történet során új szavakkal ismerkedtek meg, mint például a foszfor, a késztet, így a szókincsük is bővült a foglalkozás alatt.
A foglalkozás alatt az adott szerepnek megfelelően kell viselkedniük ez kihatással van saját viselkedésükre, annak irányítására.
A mozgásos szoborjáték, az állókép készítés a nagymozgásokat, a téri tájékozódást ügyesítették. A játék előtt felidéztük a Hófehérke mese szüzséjét, ez emlékezetüket vette igénybe, és ismereteket szereztek a bányászott drágakövekről is.
Mindez egy óra alatt történt. Szerintem egyértelműen kitűnnek a fejlesztési lehetőségek, és akkor a legeslegfontosabb dologról még nem is beszéltem... Eközben a gyerekek jól érzik magukat, élményt kapnak.
Gyere a facebook oldalra, ha kíváncsi vagy a mesÉLek - kijátszótér programjaira!
Ha arra vagy kíváncsi, hogy miben segíthetnek Neked a mesék, gyere a csoportomba!
Giriczné Gyányi Mária drámapedagógus
Megjegyzések
Megjegyzés küldése