Ugrás a fő tartalomra

Így működik a mese

Hogyan férkőzik be a mese a fejünkbe?
Mit adhat egy mese nekünk, felnőtteknek? 

-De hiszen a mese gyerekeknek való!

A meséket régen felnőttek mesélték egymásnak. Vigaszt kerestek a történetekben, reményt, és szórakozást. 
Csak jóval később vált ez a gyerekek műfajává. A Pompás Napokkal karöltve azon dolgozunk, hogy a népmesék visszakerüljenek a családok életébe,  gyerekekébe, felnőttekébe egyaránt.

Kép: pixabay

-Oké, akkor kezdjük... egyszer volt,hol nem volt...-lesz ami lesz, hátha nem tart sokáig...

A teste felveszi a mesehallgató pozíciót: nyugalmi állapotba kerül, csökken a pulzusszám, a légzés egyenletesebbé válik. Ez már önmagában pozitív hatással van a  szervezetre. 

A fejében megindul a belső mozi. A királyfi elindul feleséget keresni, de hiába járja be a világot, nem talál magához valót. Emiatt a királyfi szomorú, csalódott, ezt érzi a mesélő hangján is, elképzeli a reményvesztett embert. De itt még azt hiszi, ,,csak" a feleség a tét. 

-Ezen kár ennyire megzuhanni....

...de aztán látja, hogy a királyfi kezdi elveszteni az életerejét. Képes lenne megválni az életétől is. 

A mesehallgató lelkében ekkor megmozdul valami. Itt már nem egy feleség a tét. De akkor tulajdonképpen mi hiányzik a királyfi életéből?
Valamiféle felismerés körvonalazódik a mesehallgatóban.

-Igen, az én életemben is volt már ilyen reményvesztett állapot. Vajon hogyan lehet ebből kikecmeregni? 

A mesehallgatót érdekelni kezdi a folytatás.
A mesélő énekel közben, ez kellemes élmény.

-Nahát, ismerem ezt a dalt!- önkéntelenül is dúdolni kezd. Valamiért kezd személyessé válni a mese...

A királyfinak közben akad egy segítője is, aki megmutat neki egy másik hegyet, ahol jobbra fordulhatnak a dolgok, persze tenni kell érte.
A mesehallgató eközben morfondírozik ismét:

-Na tessék, hát mondtam én,hogy ez csak mese, nekem miért nem jelenik meg ilyen ősz öregember, aki segítene? Rajtam senki se segít!

De azért elgondolkodik, hogy vajon a másik hegy mit jelent? 

-Egy másik lehetőséget? Biztos, mert ez szerintem egy szimbólum, csak képletesen kell érteni... 

S legbelül emlékek jönnek elő. Az elme dolgozik. Talán gyárt is egy lehetséges magyarázatot.

-Tudom én mit jelent ez a mese, nehogy azt gondolják, hogy én nem értem!

Megnyugodva hallgatja tovább a királyfi történetét, aki közben a másik hegyen már megragadta az öregasszony aranyhaját. A mesehallgató nem erre számított. 

-Hogy jön ez ide? És miért visít, elképzelni is rossz!

De azért elképzeli...a fülsértő felismerést, ami minden sziklát megmozgat...valami mocorog a lelke mélyén. Nem tudja,hogy mi, de most nem is számít...hallani akarja, mi lesz ezután!

S amikor a királyfi végül megszerzi a madarat, ami aztán azzá válik,amit annyira keresett, a mesehallgató megkönnyebbül.

-Jó kis mese volt ez -gondolja magában, de nem érti,hogy miért nem jön még a fuss el véle...mert a mesélő még mondja...mesél ketté választott folyóról, vicsorgó farkasokról. Ez elsőre olyan feleslegesnek tűnik neki. Nem is foglalkozik vele, nincs is ideje rá, mert a mese ezután gyorsan véget ér.

Kép:pixabay

De mégsem ért véget egészen. Mert az elme mélyén a megmozdult képek, emlékek megbolygatták a dolgokat. 

Persze majd újra rendeződik ez, de abban a rendben már benne lesz ez mese is...



A madárlány című délszláv mese Boldizsár Ildikó Életválságok meséi kötetében található.


Giriczné Gyányi Mária
Pompás Mesés Nagykövet, drámapedagógus

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Szerepbe léptetéses mesélés

Mit jelent a szerepbe léptetéses mesélés? De akkor ez dramatizálás? Egy szakmai beszélgetés során merültek fel ezek a kérdések nemrégiben, ezért összeszedtem erről a gondolataimat. Kezdő óvodapedagógus koromban gyakorlott mentor kolléganőmtől láttam először, hogy mesélés közben ösztönösen bevonta a gyerekeket, vagy egy kis mondókával, vagy egy utánzó mozgással.  Ekkor erre még nem találtam módszertant, de nagyon foglalkoztatott, mert azt érzékeltem, hogy valahogy jobban figyelnek a gyerekek.  Aztán amikor a drámapedagógia felé irányultam, magam is elkezdtem kísérletezni azzal, hogyan tudom bevonni a gyerekeket a mesélésbe, motiválni, vagy éppen ha lankad a figyelem, újra felkelteni. Nálam ekkor már az ösztönösség keveredett a szakmai próbálkozással. Ekkor megismerkedtem Fehér Éva és Szatmáriné Márton Tímea módszerével, a dramatikus interaktív mesélés módszertanával, ami számomra egy fantasztikus élmény volt, és kinyitotta a világot előttem. A Mese Mese Játék   progra...

Fejlesztés vagy élmény? Lehet mindkettő?

 Kedves szakmabeli barátaimmal beszélgettünk a minap, és szóba került, hogy manapság talán kicsit túl van hangsúlyozva a fejlesztés jelentősége.  Bevallom, én is mindenben azonnal felfigyelek a fejlesztési lehetőségekre...ugyanakkor az is tény, hogy bármilyen fejlesztő tevékenység hatékonyabb, ha az élményszerű. S ezt a  hatékonyságot fokozza az, ha szakember maga is élvezi ezeket a helyzeteket.  Adjuk meg a gyermeknek azt az élményt, amire természeténél fogva szüksége van, biztosítsuk ehhez a szükséges feltételeket- erre épül a DSZIT terápia, de ha megnézzük, népi játékaink,  a népi kézműves tevékenységek, a mese, de még a drámapedagógia is magában foglalja ezt. S milyen jó lenne, ha ezt a nagyon fontos mondatot belesúghatnánk minden ember fülébe...szelíden, de úgy, hogy biztosan meghallja! Egyensúlyozás a téglákon, ami akár egy híd is lehet képzeletben,  zseblámpás barlangi kaland egy nagy takaró alatt, lopakodni a mesebeli erdőben, szélviharban forogni, ...

Mesehős képző

Mire való, miért jó egy mesÉLek drámaóra? A műhelyfoglalkozásokon történeteken, meséken keresztül önismereti munka folyik. A gyerekek megtalálják saját belső erőforrásaikat, megtanulják ezeket felszínre hozni, kibontakoztatni, saját céljaik elérésének szolgálatába állítani. Az önismeret mellett a társakhoz való viszony, a szocializáció, a különböző élethelyzetek megismerése áll központban. A drámás  védett világon keresztül belehelyezkedhetnek szituációkba, megoldási stratégiákat dolgoznak ki, melyeket a való életben tudnak majd hasznosítani. Élő, valódi mesehősökké válnak a gyerekek, akik megtanulják mozgósítani belső varázserejüket. Kép: Pixabay  Hogyan képzeljünk el egy drámafoglalkozást a mesÉLek-kijátszótér en? Van egy kitalált történet alapunk, gyakran olyan problémával, ami bármelyikünkkel megeshet. Ezt aztán együtt alakítjuk, szövögetjük, építgetjük, a szereplőket formáljuk, az eseményeket megjelenítjük. Ezek mindig hordoznak magukban tapasztalási lehetőségeket, érzelm...