Ugrás a fő tartalomra

Így működik a mese

Hogyan férkőzik be a mese a fejünkbe?
Mit adhat egy mese nekünk, felnőtteknek? 

-De hiszen a mese gyerekeknek való!

A meséket régen felnőttek mesélték egymásnak. Vigaszt kerestek a történetekben, reményt, és szórakozást. 
Csak jóval később vált ez a gyerekek műfajává. A Pompás Napokkal karöltve azon dolgozunk, hogy a népmesék visszakerüljenek a családok életébe,  gyerekekébe, felnőttekébe egyaránt.

Kép: pixabay

-Oké, akkor kezdjük... egyszer volt,hol nem volt...-lesz ami lesz, hátha nem tart sokáig...

A teste felveszi a mesehallgató pozíciót: nyugalmi állapotba kerül, csökken a pulzusszám, a légzés egyenletesebbé válik. Ez már önmagában pozitív hatással van a  szervezetre. 

A fejében megindul a belső mozi. A királyfi elindul feleséget keresni, de hiába járja be a világot, nem talál magához valót. Emiatt a királyfi szomorú, csalódott, ezt érzi a mesélő hangján is, elképzeli a reményvesztett embert. De itt még azt hiszi, ,,csak" a feleség a tét. 

-Ezen kár ennyire megzuhanni....

...de aztán látja, hogy a királyfi kezdi elveszteni az életerejét. Képes lenne megválni az életétől is. 

A mesehallgató lelkében ekkor megmozdul valami. Itt már nem egy feleség a tét. De akkor tulajdonképpen mi hiányzik a királyfi életéből?
Valamiféle felismerés körvonalazódik a mesehallgatóban.

-Igen, az én életemben is volt már ilyen reményvesztett állapot. Vajon hogyan lehet ebből kikecmeregni? 

A mesehallgatót érdekelni kezdi a folytatás.
A mesélő énekel közben, ez kellemes élmény.

-Nahát, ismerem ezt a dalt!- önkéntelenül is dúdolni kezd. Valamiért kezd személyessé válni a mese...

A királyfinak közben akad egy segítője is, aki megmutat neki egy másik hegyet, ahol jobbra fordulhatnak a dolgok, persze tenni kell érte.
A mesehallgató eközben morfondírozik ismét:

-Na tessék, hát mondtam én,hogy ez csak mese, nekem miért nem jelenik meg ilyen ősz öregember, aki segítene? Rajtam senki se segít!

De azért elgondolkodik, hogy vajon a másik hegy mit jelent? 

-Egy másik lehetőséget? Biztos, mert ez szerintem egy szimbólum, csak képletesen kell érteni... 

S legbelül emlékek jönnek elő. Az elme dolgozik. Talán gyárt is egy lehetséges magyarázatot.

-Tudom én mit jelent ez a mese, nehogy azt gondolják, hogy én nem értem!

Megnyugodva hallgatja tovább a királyfi történetét, aki közben a másik hegyen már megragadta az öregasszony aranyhaját. A mesehallgató nem erre számított. 

-Hogy jön ez ide? És miért visít, elképzelni is rossz!

De azért elképzeli...a fülsértő felismerést, ami minden sziklát megmozgat...valami mocorog a lelke mélyén. Nem tudja,hogy mi, de most nem is számít...hallani akarja, mi lesz ezután!

S amikor a királyfi végül megszerzi a madarat, ami aztán azzá válik,amit annyira keresett, a mesehallgató megkönnyebbül.

-Jó kis mese volt ez -gondolja magában, de nem érti,hogy miért nem jön még a fuss el véle...mert a mesélő még mondja...mesél ketté választott folyóról, vicsorgó farkasokról. Ez elsőre olyan feleslegesnek tűnik neki. Nem is foglalkozik vele, nincs is ideje rá, mert a mese ezután gyorsan véget ér.

Kép:pixabay

De mégsem ért véget egészen. Mert az elme mélyén a megmozdult képek, emlékek megbolygatták a dolgokat. 

Persze majd újra rendeződik ez, de abban a rendben már benne lesz ez mese is...



A madárlány című délszláv mese Boldizsár Ildikó Életválságok meséi kötetében található.


Giriczné Gyányi Mária
Pompás Mesés Nagykövet, drámapedagógus

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Szerepbe léptetéses mesélés

Mit jelent a szerepbe léptetéses mesélés? De akkor ez dramatizálás? Egy szakmai beszélgetés során merültek fel ezek a kérdések nemrégiben, ezért összeszedtem erről a gondolataimat. Kezdő óvodapedagógus koromban gyakorlott mentor kolléganőmtől láttam először, hogy mesélés közben ösztönösen bevonta a gyerekeket, vagy egy kis mondókával, vagy egy utánzó mozgással.  Ekkor erre még nem találtam módszertant, de nagyon foglalkoztatott, mert azt érzékeltem, hogy valahogy jobban figyelnek a gyerekek.  Aztán amikor a drámapedagógia felé irányultam, magam is elkezdtem kísérletezni azzal, hogyan tudom bevonni a gyerekeket a mesélésbe, motiválni, vagy éppen ha lankad a figyelem, újra felkelteni. Nálam ekkor már az ösztönösség keveredett a szakmai próbálkozással. Ekkor megismerkedtem Fehér Éva és Szatmáriné Márton Tímea módszerével, a dramatikus interaktív mesélés módszertanával, ami számomra egy fantasztikus élmény volt, és kinyitotta a világot előttem. A Mese Mese Játék   programgazdái arra taníto

Kecskegidák a réten

Hogyan tudunk erkölcsi érzelmekről, értékrendről, a mindennapi szabályokról, viselkedésről beszélgetni a gyerekekkel úgy, hogy mindez játékosan valóban eljusson hozzájuk?   Az óvodás korú gyermekeknél a szándékos tanulás képessége még nem alakult ki, nagyjából 6-7 éves korra tehető ennek kialakulása. Ahhoz, hogy valódi tudásbeli, viselkedésbeli változás alakuljon ki, az óvodás cselekvő aktivitása, megtapasztalása szükséges.  Mit jelent ez valójában? Leültetek egy óvodás gyermeket, és elmagyarázom neki, hogy márpedig vannak szabályok, amik mindenkire vonatkoznak,és bizony muszáj kompromisszumokat is kötnie,  és ne higgye, hogy toporzékolással elérhet bármit, de jobb ha tudja, hogy az elesetteken segíteni kell, sőt barátkozzon meg a gondolattal, hogy a szüleiről való leválás folyamata éppen elkezdődött nála... majd utána nyugodtan továbbállok abban a boldog tudatban, hogy most végre minden megváltozik... De nem változik. Körülbelül fél perc múlva már el is felejtette csodás szónoklatomat

Fejlesztés vagy élmény? Lehet mindkettő?

 Kedves szakmabeli barátaimmal beszélgettünk a minap, és szóba került, hogy manapság talán kicsit túl van hangsúlyozva a fejlesztés jelentősége.  Bevallom, én is mindenben azonnal felfigyelek a fejlesztési lehetőségekre...ugyanakkor az is tény, hogy bármilyen fejlesztő tevékenység hatékonyabb, ha az élményszerű. S ezt a  hatékonyságot fokozza az, ha szakember maga is élvezi ezeket a helyzeteket.  Adjuk meg a gyermeknek azt az élményt, amire természeténél fogva szüksége van, biztosítsuk ehhez a szükséges feltételeket- erre épül a DSZIT terápia, de ha megnézzük, népi játékaink,  a népi kézműves tevékenységek, a mese, de még a drámapedagógia is magában foglalja ezt. S milyen jó lenne, ha ezt a nagyon fontos mondatot belesúghatnánk minden ember fülébe...szelíden, de úgy, hogy biztosan meghallja! Egyensúlyozás a téglákon, ami akár egy híd is lehet képzeletben,  zseblámpás barlangi kaland egy nagy takaró alatt, lopakodni a mesebeli erdőben, szélviharban forogni, fakérget simogatni, homokban