Ugrás a fő tartalomra

A Magyar Népmese Napja 2022

 Számomra nagyon fontos nap ez, ezért a mesÉLek-kijátszótéren egy hétig tartott a Magyar Népmese Napja.

A komplex mozgásfejlesztő tornát mindig mesébe,történetbe ágyazottan csinálom, személyre szabottan. Ezen a héten A csillagszemű juhász című magyar népmesébe helyeztem bele a gyakorlatokat,ami nagyon tetszett a kis kalandoroknak: elgurultunk a király katonái elől, lábujjhegyen járva túlnőttük az óriás sünöket, elugráltunk az ezüst erdőbe,az aranyvárhoz, a gyémánt tóhoz...s miközben végeztük a  gyakorlatsort, az egész mese feltárult előttük,kicsit máshogy, kicsit másképp.

Az iskola-előkészítő foglalkozásokon is ez a mese volt a vezérfonal, bárányokat számoltunk, hallgatóztunk a kaszás veremben, egyensúlyoztunk a billegő csónakban át a gyémánt tavon.

Egy szociális otthonban meséltem ritmushangszerekkel,sok magyar népdallal A kisgömböcöt, és libbenő varázskendőkkel,népdalokkal keltettem életre Az aranytulipánt. Nagyon élvezték a lakók, és én is.

Drámafoglalkozásaimon ,,csillagszemeket" kerestünk, tartalmas, mély beszélgetések, és vidám,a mesére adaptált drámajátékok egyvelege alkotta ezeket a foglalkozásokat.



S hogy ki ne maradjon az igazi Pompás élmény, egy helyi óvodában belebújtunk a kisgömböc belsejébe, és gurultunk, gurultunk....

...ha a kisgömböc tovább gurult volna, az én mesém is tovább tartott volna.

Giriczné Gyányi Mária

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Szerepbe léptetéses mesélés

Mit jelent a szerepbe léptetéses mesélés? De akkor ez dramatizálás? Egy szakmai beszélgetés során merültek fel ezek a kérdések nemrégiben, ezért összeszedtem erről a gondolataimat. Kezdő óvodapedagógus koromban gyakorlott mentor kolléganőmtől láttam először, hogy mesélés közben ösztönösen bevonta a gyerekeket, vagy egy kis mondókával, vagy egy utánzó mozgással.  Ekkor erre még nem találtam módszertant, de nagyon foglalkoztatott, mert azt érzékeltem, hogy valahogy jobban figyelnek a gyerekek.  Aztán amikor a drámapedagógia felé irányultam, magam is elkezdtem kísérletezni azzal, hogyan tudom bevonni a gyerekeket a mesélésbe, motiválni, vagy éppen ha lankad a figyelem, újra felkelteni. Nálam ekkor már az ösztönösség keveredett a szakmai próbálkozással. Ekkor megismerkedtem Fehér Éva és Szatmáriné Márton Tímea módszerével, a dramatikus interaktív mesélés módszertanával, ami számomra egy fantasztikus élmény volt, és kinyitotta a világot előttem. A Mese Mese Játék   progra...

Fejlesztés vagy élmény? Lehet mindkettő?

 Kedves szakmabeli barátaimmal beszélgettünk a minap, és szóba került, hogy manapság talán kicsit túl van hangsúlyozva a fejlesztés jelentősége.  Bevallom, én is mindenben azonnal felfigyelek a fejlesztési lehetőségekre...ugyanakkor az is tény, hogy bármilyen fejlesztő tevékenység hatékonyabb, ha az élményszerű. S ezt a  hatékonyságot fokozza az, ha szakember maga is élvezi ezeket a helyzeteket.  Adjuk meg a gyermeknek azt az élményt, amire természeténél fogva szüksége van, biztosítsuk ehhez a szükséges feltételeket- erre épül a DSZIT terápia, de ha megnézzük, népi játékaink,  a népi kézműves tevékenységek, a mese, de még a drámapedagógia is magában foglalja ezt. S milyen jó lenne, ha ezt a nagyon fontos mondatot belesúghatnánk minden ember fülébe...szelíden, de úgy, hogy biztosan meghallja! Egyensúlyozás a téglákon, ami akár egy híd is lehet képzeletben,  zseblámpás barlangi kaland egy nagy takaró alatt, lopakodni a mesebeli erdőben, szélviharban forogni, ...

Mesehős képző

Mire való, miért jó egy mesÉLek drámaóra? A műhelyfoglalkozásokon történeteken, meséken keresztül önismereti munka folyik. A gyerekek megtalálják saját belső erőforrásaikat, megtanulják ezeket felszínre hozni, kibontakoztatni, saját céljaik elérésének szolgálatába állítani. Az önismeret mellett a társakhoz való viszony, a szocializáció, a különböző élethelyzetek megismerése áll központban. A drámás  védett világon keresztül belehelyezkedhetnek szituációkba, megoldási stratégiákat dolgoznak ki, melyeket a való életben tudnak majd hasznosítani. Élő, valódi mesehősökké válnak a gyerekek, akik megtanulják mozgósítani belső varázserejüket. Kép: Pixabay  Hogyan képzeljünk el egy drámafoglalkozást a mesÉLek-kijátszótér en? Van egy kitalált történet alapunk, gyakran olyan problémával, ami bármelyikünkkel megeshet. Ezt aztán együtt alakítjuk, szövögetjük, építgetjük, a szereplőket formáljuk, az eseményeket megjelenítjük. Ezek mindig hordoznak magukban tapasztalási lehetőségeket, érzelm...